Együtt a jövő tehetségeiért – stratégiai partnerség az Óbudai Egyetem és a Nemzeti Tehetség Központ között
Az együttműködés célja, hogy az egyetem és a Nemzeti Tehetség Központ tudásbázisát és kapcsolatrendszerét egyesítse. Mit jelent ez a gyakorlatban az Óbudai Egyetem számára?
Prof. Dr. Kovács Levente: Számunkra ez a partnerség stratégiai szövetség a jövő építésében. Olyan integrált modellt hozunk létre, amely a fiatal tehetségek felismerésétől kezdve a mentoráláson és az ösztöndíjakon át egészen a kutatói és vállalati karrier támogatásáig átfogóan segíti szakmai előrehaladásukat. A Nemzeti Tehetség Központ szakmai tapasztalata és országos hálózata kiegészíti az Óbudai Egyetem ipari, tudományos és innovációs erősségeit. Együtt egy olyan tehetségfejlesztő ökoszisztémát építünk, ahol a fiatalok nemcsak tudást, hanem inspirációt, személyes támogatást és lehetőségeket is kapnak.
Az NTK az elmúlt években országos szinten is meghatározó szereplője lett a tehetséggondozásnak. Mit ad ez a partnerség az Önök részéről az egyetemi szférának?
Sándor-Kovács Dóra: A Nemzeti Tehetség Központ egyik legfontosabb célja, hogy hidat képezzen az oktatási szintek között. Az Óbudai Egyetemmel való együttműködés éppen ezt szolgálja: a középiskolától a felsőoktatásig végig tudjuk kísérni a fiatal tehetségek útját. Tapasztalatunk van a tehetségazonosításban, a mentorálásban és az oktatók felkészítésében – ezt most az egyetemi környezetbe is be tudjuk építeni. Ez a partnerség mintát is adhat más felsőoktatási intézmények számára.
Az együttműködés külön kitér a Tehetséggondozási Iroda munkájára. Hogyan kapcsolódik ez az új megállapodáshoz?
Prof. Dr. Kovács Levente: A Tehetséggondozási Iroda kulcsszereplője annak a megújult tehetségmenedzsment-rendszernek, amelyet 2025-ben indítottunk el. Feladata, hogy összefogja a Tehetséglabor (T-LAB), a szakkollégiumok, a Tudományos Diákkörök (TDK) és az Excellence Óbuda hallgatói ösztöndíjprogram működését, valamint közvetlen kapcsolatot tartson a legkiválóbb hallgatókkal, középiskolásokkal. Az NTK-val kötött megállapodás ebben a munkában stratégiai támogatást nyújt: közösen dolgozunk ki módszertani fejlesztéseket, mentorálási programokat és középiskolai kapcsolatépítési formákat. Átfogó tehetséggondozó programunk nemcsak az egyetemi, hanem a középiskolai tehetségek bevonására is épít, ezzel segítve a folytonos tehetségút kialakítását. Röviden: a Tehetséggondozási Iroda lesz az a kapu, ahol az egyetemi és az országos tehetséghálózat találkozik.
A közös munka a középiskolás korosztályt is érinti. Hogyan segítik a fiatalokat abban, hogy rátaláljanak a számukra megfelelő egyetemi utakra?
Sándor-Kovács Dóra: Kiemelten támogatjuk a középiskolás korosztály tehetséggondozását, ráadásul személyes jelenléttel, az ország bármelyik szegletéből elérhetően. Erősen hiszünk abban, hogy a személyesség mellett kiemelt fontosságúak a tehetséggondozó intézmények közötti kapcsolatok, a tapasztalatok megosztása. A futó programjaink közül mindenképpen fontos megemlíteni az 50 partneriskolával működő Minősített Tehetséggondozó Műhelyek (MTM) hálózatát. Az MTM-iskolákon keresztül országos lefedettséggel állunk kapcsolatban különböző tematikájú és fókuszú tehetséggondozó műhelyekkel. Nem feledkezhetünk meg a 16-20 év közötti középiskolásoknak szóló START Ideathonról, ami egy speciális pályaorientációs program. De nemcsak a diákokra gondolunk, hanem a mellettük és mögöttük álló pedagógusok támogatására is. Egyedülállóan gazdag témakínálatú pedagógusképzéssel és szakmai műhelymunkákkal segítjük a tehetséggondozó tanárok munkáját, de tapasztalatunk van tehetségmérésekben is. Ennek a komplex tehetséggondozó rendszernek a működtetése olyan tudás és tapasztalat, ami jól támogathatja az egyetemeken folyó tehetséggondozást is. Példának a STEM Akadémia programot említeném, amely már sikeresen összekapcsolja a középiskolákat és az egyetemeket. A résztvevő, felvételi előtt álló középiskolások a nekik szervezett egyetemi programokon belekóstolhatnak a természettudományos tárgyakba, megismerhetik az egyetemi közeget és kapcsolatot alakíthatnak ki az adott intézménnyel.
A megállapodás kiterjed az alkalmazott kutatásra is. Milyen irányokat látnak ebben a legígéretesebbnek?
Prof. Dr. Kovács Levente: Az alkalmazott kutatás az Óbudai Egyetem egyik legfőbb erőssége, és a tehetséggondozás új rendszere erre fokozottan épít. A hallgatók bekapcsolódhatnak valós ipari problémák megoldásába – például a digitalizáció, mesterséges intelligencia, robotika, egészségtechnológia vagy fenntarthatóság területein. Az Excellence Óbuda ösztöndíjasok számára lehetőséget biztosítunk tudományos, kutatási tevékenységben részt venni, mentorok és vállalati partnerek bevonásával. A Tehetséglabor (T-LAB) képzései, programjai pedig kifejezetten az interdiszciplináris együttműködést ösztönzik: a hallgatók különböző tudományterületek képviselőivel dolgoznak közös projekteken, így tanulják meg, hogyan lehet a tudást innovációvá alakítani. Ez az együttműködési forma a különböző szakterületi háttérrel rendelkező hallgatók, középiskolások közötti együttműködést is elősegíti, felhasználva a „peer to peer learning” módszert is a tehetség kibontakoztatásában. Ezzel a szemlélettel azt üzenjük a hallgatóinknak: az egyetem nem csupán tudást ad, hanem valós megoldásokra inspirál.
Milyen hatást remélnek ettől a partnerségtől a hazai tehetséggondozás egészére nézve?
Sándor-Kovács Dóra: Ez az együttműködés nem csupán egy projekt, hanem hosszútávú folyamat: a fiatal tehetség nem magányos felfedező, hanem egy támogató közösség része. Ha sikerül a tehetséggondozás ökoszisztémáját tovább erősíteni, azzal a magyar innováció jövőjébe fektetünk be. Ebben látom az Egyetem és az NTK együttműködésének fontosságát.
Mit üzennek a fiatal tehetségeknek, akik most olvassák ezt az interjút?
Prof. Dr. Kovács Levente: Azt, hogy higgyenek magukban, bátran támaszkodhatnak az őket támogató közösségre, és ne féljenek a kihívásoktól. A tudásukkal, kitartásukkal és kíváncsiságukkal a jövőt formálják. Az Óbudai Egyetem a Nemzeti Tehetség Központtal azért dolgozik, hogy ehhez minden támogatást megkapjanak – legyen szó mentorálásról, kutatási lehetőségről vagy anyagi ösztönzésről. Az Excellence Óbuda és a Tehetséglabor (T-LAB) programjain keresztül olyan közösség részévé válhatnak, ahol az egyéni kiválóság mellett a közösségi siker is érték. Nemcsak tanulni jöhetnek ide, hanem alkotni, kutatni, együtt gondolkodni. A mi hármas jelszavunkkal – Tehetség. Siker. Közösség. – is ezt üzenjük a fiatal tehetségek számára.
Sándor-Kovács Dóra: Azt, hogy merjenek nagyot álmodni, és használják ki a lehetőségeket, amelyeket az egyetem és Nemzeti Tehetség Program kínál. A tehetség felelősség is – de ha jól irányítjuk, hatalmas erővé válhat. És azt, hogy nincs egyedül senki a tehetségével. Mi azért dolgozunk, hogy minden fiatal megtalálja azt a közösséget, ahol kibontakozhat. Ez az együttműködés pontosan erről szól.