Adó 1%
Logó
2025.07.09.

Élmények, sikerek, tervek – így zárult a STEM Akadémia országos eseménye

Lelkes beszámolók, hasznos tapasztalatok tették emlékezetessé a 2024-ben indult STEM Akadémia záró online konferenciáját. A résztvevő középiskolások és egyetemi mentorok közösen tekintettek vissza az elmúlt év kiemelkedő élményeire, az éltre szóló barátságokra és a STEM Caféban átbeszélték a jövőbeli lehetőségeiket, valamint megosztották jövőbeli terveiket is egymással.

A Nemzeti Tehetség Program keretében 2024 nyarán meghirdetett STEM Akadémia célja az volt, hogy a 11. évfolyamos diákokat közelebb hozza a természettudományos, műszaki, informatikai és matematikai (MTMI) pályákhoz. Ezen programban egyetemek pályázhattak azzal a céllal, hogy a diákok számára hirdessenek meg ösztöndíj pályázatot és állítsanak össze egy olyan programsorozatot a 2024/25-ös tanévbe, mellyel felkeltik az érdeklődésüket a természettudományi, műszaki, informatikai és matematikai (MTMI) területeken történő továbbtanulás iránt. A továbbtanulás előtt álló tanulók betekintést nyerhetnek az egyetemi életbe, a kurzusokba, a kutatásokba és a közösségi életbe is. A programba hat egyetem kapcsolódott be és nyert el támogatást:

  • Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
  • Debreceni Egyetem
  • Dunaújvárosi Egyetem
  • Neumann János Egyetem
  • Óbudai Egyetem
  • Pannon Egyetem

STEM Akadémia zárórendezvény – Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, fotó: BME sajtó

Minden intézmény 20 ösztöndíjas diákot választott ki a jelentkezők közül – sok helyen többszörös túljelentkezéssel. A résztvevők közül 59% fiú, 41% lány volt, a kiválasztás módját az egyetemek határozhatták meg saját tehetségazonosító rendszerük szerint.

A STEM Akadémia során a fiatalok egyetemi kurzusokon, kutatásokban, projektmunkákban vehettek részt. Egyetemi oktatókból lett mentorok segítették őket, és minden intézmény igyekezett saját egyedi erősségeit is megmutatni. Volt, ahol a programot angol nyelvű órákkal, önismereti tréningekkel, startup jellegű projektmunkákkal, TDK-előkészületekkel vagy látványos kémiai kísérletekkel tették még emlékezetesebbé. A Minecraft-városépítő kihívás, a 3D nyomtatott elektromos jármű, vagy éppen az élő könyvtár mérnökökkel, építészekkel olyan élmények voltak, amelyek hosszú távon is hatnak a diákokra.

STEM Akadémia programsorozat részeként laborkészség fejlesztés – Debreceni Egyetem

A program egyik legfontosabb eredménye, hogy a résztvevők közösséggé formálódtak, és olyan inspirációt kaptak, ami segíti őket a pályaválasztásban. A részvételi arány 86% fölötti volt, a visszajelzések szerint a diákok több mint 90%-a aktívan vett részt a programban. Az egyetemek sokszor ipari partnereket is bevontak, így a tanulók azt is megtapasztalhatták, milyen szakmai utak várhatnak rájuk a diploma után. Egyes intézmények pedig már a jövő egyetemi oktatóit, kutatóit látják ezekben a tehetségekben.

Bár az idei programsorozat több egyetemen még július végéig kitolódik, 2025. július 2-án került megrendezésre a mind a 6 egyetem ösztöndíjasai számára szervezett STEM Akadémia Országos Online Rendezvény, mint egy országos záróesemény.

STEM Akadémia diákjai – Debreceni Egyetem

A rendezvény elején Nagy-Vargha Zsófia, a fiatalokért felelős helyettes államtitkár köszöntötte a résztvevőket. Felidézte az indulás pillanatait, amikor először fogalmazták meg a program alapgondolatát: olyan kezdeményezést szerettek volna létrehozni, amely nemcsak egyetemistákat, hanem középiskolásokat is megszólít. A cél az volt, hogy ez a korosztály közelebbről megismerje a természettudományok világát.

Hangsúlyozta, hogy a STEM Akadémia nem egy rövid, egyszeri pályaorientációs alkalom, hanem egy hosszabb folyamat, amely akár két éven át tart. Ez idő alatt a résztvevőknek lehetőségük van személyes kapcsolatok építésére, és olyan inspiráló példák megismerésére, amelyek elindíthatják őket a tudományos vagy kutatói pálya felé. „Az első fontos lépést ti is megtettétek, amikor jelentkeztetek erre a programra” – fogalmazott. Példaként említette, hogy a BME-n több mint, 110-en jelentkeztek, belőlük kellett több körös szűréssel kiválasztani a 20 legtehetségesebb fiatalt, akik végül megkezdhették a programot.

STEM Akadémia zárórendezvény – Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, fotó: BME sajtó

Kovács Mónika, a Nemzeti Tehetség Központ képzési csoportvezetője a STEM- területek életpálya-alakítási lehetőségeiről beszélt. Hangsúlyozta: a VUCA-világ (Változékony (Volatile), Kiszámíthatatlan (Uncertain), Komplex (Complex), és Többértelmű (Ambiguous)) kihívásaira, a folyamatos változásra már a munkaerő-piacra való kilépés előtt szükséges felkészülnie a fiataloknak, amiben a tanulási agilitás eszköztára hatékony megoldásokat kínál. Kiemelte, hogy a tehetség társadalmi konstruktum, így maguk a tehetséghasznosulási formák is folyamatos változásban formálódnak a társadalmi elvárások és szükségletek vonatkozásában, így az életpálya-alakításban a folyamatos tájékozódás, proaktivitás, önreflexió és az élethosszig tartó tanulás elengedhetetlen a STEM-területeken való eredményes helytálláshoz, a tudásterületek új innovációihoz.

A rendezvény zárásaként Sándor-Kovács Dóra, a Nemzeti Tehetség Központ ügyvezetője köszönt el a résztvevőktől. Elmondta: a STEM Akadémia elérte célját, amelyet két évvel ezelőtt kitűztek – komplex tehetséggondozó programként működött. Kiemelte a STEM Akadémia ösztöndíjasai számára a jövőben hasznos fejlődési lehetőséget támogató 2 komplex programot a START és a Talent Kapital Hungary programot, melyről a rendezvényen személyes tapasztalatokat is megosztott 1-1 mentorált.

STEM Akadémia zárórendezvény – Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, fotó: BME sajtó

A nap folyamán a résztvevők csoportmunkában értékelték a programot: megfogalmazták, mit tanultak, milyen élményekkel gazdagodtak, és milyen tanulságokat visznek magukkal. A programot motivációs előadások is színesítették. Pólik Ádám, a Talent Kapital Hungary képviseletében, valamint Molnár Máté, a START program egyik idei győztese osztották meg tapasztalataikat arról, milyen lehetőségeket jelent egy ösztöndíj, a mentorálási folyamatok, vagy hogyan érdemes fiatalon vállalkozást indítani.

A visszajelzések alapján mind az egyetemek, mind az ösztöndíjasok várják a 2025/26-os tanévben a folytatást, hogy a sikeresen indult program az új tanévben kiteljesedhessen és a végén együtt örülhessenek a diákok és a leendő oktatóik a jól megérdemelt sikeres felvételi eredményeknek.

A STEM Akadémia felmenő rendszerű: a jelenlegi ösztöndíjasokat 12. évfolyamosként új program várhatja, miközben 2025-ben újabb egyetemek is pályázhatnak a részvételre. A 2025. évi egyetemi pályázatok benyújtási határideje: július 15. A középiskolás diákoknak pedig ősszel érdemes figyelniük az egyetemek kiírásait.

Aktuális hírek