Adó 1%
Logó
2025.03.11.

Mit jelent a tehetséggondozás? – Köbüki-ösztöndíjas tanárokkal beszélgettünk

Az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium egyike a Nemzeti Tehetség Program 50 iskolára kiterjedő Minősített Tehetséggondozó Műhely-hálózatának. A Köbüki Tehetséggondozó Tanári Ösztöndíjban a 70 fős tantestületből 25 tanár részesül a 2024/25-ös tanévben.

A hatévfolyamos gimnázium komplex, gyakran interdiszciplináris tehetségfejlesztő programokat kínál. Az iskolában évfolyamonként három-három párhuzamos osztállyal, osztályonként 30-32 diák tanul, azonos, alternatív iskolai kerettantervre épülő helyi tanterv szerint. A tehetséggondozás terei alsóbb osztályokban elsősorban a – természet- és társadalomtudományi vagy éppen projektorientált – szakkörök, amelyek a 11-12. évfolyamokon kiegészülnek az emelt szintű képzésekkel. Öt ösztöndíjas, a tehetséggondozásban élen járó pedagógussal beszélgettünk annak kapcsán, hogy miniszteri elismerő oklevelet vehetett át az iskola.

Mióta foglalkozik tehetséggondozással?

Bán Áron, Köbüki-ösztöndíjas történelemtanár: Hét éve dolgozom pedagógusként, történelem mellett tanítok állampolgári ismereteket, illetve társadalomismeretet is. A tehetséggondozás, mint munkahelyi feladat kiemelten jelen van az életemben már több mint négy éve, amióta a Trefortban dolgozom. Először pályáztam a Köbüki ösztöndíjra a 2024/2025-ös tanévben. Az iskolában a történelem munkaközösség tagjai közül többen már pályáztak az előző tanévben, tőlük hallottam erről a lehetőségről, és az ő bátorításuk nyomán adtam be tavaly ősszel a pályázatomat. Több időm és energiám nyílik tehetséggondozásra, egyéni felkészítésre.
Gáspár Csaba, Köbüki-ösztöndíjas matematikatanár: Négy éve tanítok itt, mind a két szaktárgyamon. Köbüki-ösztöndíjban matematikával kapcsolatos tehetséggondozás miatt részesültem. Nagyon fontosnak tartom, hogy a motivációt fenntartsam a tantárgyam iránt. Humorral, jókedvvel, poénokkal színesítjük a tanórákat, így a matematikát a diákok nem egy szigorú, kötött tantárgynak, hanem egy mókás, érdekes területnek látják. A Köbüki tehetséggondozó tanári ösztöndíjra másodjára pályáztam. A 2023/24-es tanévben adtam be először a pályázatomat, és akkor is megnyertem. Nagy lehetőség, hogy lehet külön támogatásokat vagy anyagi hozzájárulásokat szerezni a tanári pályához, ráadásul szerencsésnek mondhatom magamat, hogy sok olyan diákkal büszkélkedhetem, aki tehetséges a matematika területén, és velük versenyeredményeket értünk el.
Kis Kelemen Éva, Köbüki-ösztöndíjas földrajztanár: Tehetséggondozással azóta foglalkozom, amióta a pályán vagyok. Ketten vagyunk földrajz szakos tanárok a Trefortban, Boronkai-Horváth Zsófia kolléganőmmel együtt fantasztikus eredményeket elérő diákokkal dolgozhatunk. Nagy hangsúlyt helyezünk a tevékenykedő földrajzoktatásra, amivel új szemléletet vittünk a földrajztanításba. A diákok maguk készítenek maketteket, rajzokat, modelleket, ennek köszönhetően szeretettel tanulják a földrajzot.
Szemethy Tamás, Köbüki-ösztöndíjas történelemtanár: Alapvetően történelmet, illetve állampolgári ismereteket tanítok. Évek óta folytatok tehetséggondozó tevékenységet, ezért nagyon örültem, amikor kiírásra került egy ehhez kapcsolódó pályázat. Úgy gondoltam, hogy több olyan eredmény és tevékenység, amivel foglalkozom, alkalmas lesz arra, hogy azzal pályázzak.
Vitkóczi Fanni, Köbüki-ösztöndíjas matematika- fizika szakos tanár: A diplomázásom óta itt tanítok, immáron tíz éve. Jelenleg egy végzős osztály osztályfőnöke vagyok, és az utóbbi két évben pedig a fizika munkaközösség vezetője is. Már az egyetem alatt tartottam szakköröket, úgyhogy a kezdetektől a szakmám része, hogy tehetséges gyerekeket vezethetek a fizika és a matematika rejtelmeibe.

Mit jelent Önnek a tehetséggondozás és mely diákjai mely eredményére a legbüszkébb tehetséggondozó tanárként?

Bán Áron: Nem konkrét eredményt emelnék ki, inkább azt, hogy mennyire motiváló számomra, illetve a diákok számára is az, hogyha egy tanárnak van lehetősége velük foglalkozni, és az ilyen típusú együttműködések, amelyekre a legbüszkébb vagyok. A tehetséggondozás munkafolyamata, ami lehet egy szakkör, egy versenyfelkészítés számomra a legnagyobb eredmény, az pedig hab a tortán, ha egy versenyen sikerül jó helyezést is elérni. Az elmúlt években a Kosáry Domokos Történelemversenyen rendszeresen indulnak diákjaim, és közülük többen az elmúlt években országos döntőbe jutottak.
Gáspár Csaba: Egy nagyon friss eredményre vagyok a legbüszkébb, a Dürer Versenyen, ami egy matematika csapatversenyen, a diákjaim is elhozták az országos első, második és harmadik helyet is.
Kiss Kelemen Éva: Tehetséggondozás az is, amikor kifejezetten versenyekre készülünk, de az is, amikor az osztályteremben mindenkit valamilyen módon próbálok úgy bevonni a tanulásba, hogy ki tudja hozni magából azt, ami benne van. Ha végig gondolom a versenyhelyezéseket, tényleg szép OKTV-eredményeket értek el a diákjaim, és ezekre az eredményekre nagyon büszke vagyok, leginkább a diákjaimra, a gyerekek által elvégzett munkára. Nekem az az igazi öröm, amikor ugyan nem írjuk ki sehova, hogy ez a gyerek nyert, mégis azt látom, hogy örömmel végez egy feladatot az órán, egy olyan munkaformában, ami számára újdonság.
Szemethy Tamás: A tehetséggondozás azt jelenti mind nekem, mind pedig a diákjaimnak, hogy valami olyan dologban bizonyíthatnak a gyerekek, amiben kiemelkedőek. Nekem tanárként ezt első körben meg kell találnom, tehát azonosítanom kell, hogyan lehet ezt fejleszteni, kifejezni, milyen felületen tudja megmutatni tehetségét a diák. Tehetséggondozó munkám területén a Kosáry Domokos Történelemversenyen elért eredményekre vagyok büszke, illetve arra a plakátra, amit az Európa Parlamenti modell kapcsán készítettünk a szakköröseimmel.
Vitkóczi Fanni: Számomra a tehetséggondozás alapvetően nem annyira a tantárgyamhoz tartozik, inkább a gyerekek tehetségének és egyéni erősségének a kibontakoztatását jelenti különböző fórumokon. Két eredményre vagyok különösen büszke. A Covid19-világjárvány digitális oktatásának időszakában, az akkor nyolcadikos osztályommal a Samsung EdisonKids innovációs versenyén döntősek voltunk egy saját innovációs applikációfejlesztő projektben. Illetve az utóbbi években az Ifjú fizikusok nemzetközi versenyén is nagyon szép sikereket értünk el.

Fotók: Kulturális és Innovációs Minisztérium

Aktuális hírek