Adó 1%
Logó
2024.10.15.

2024-es Köbüki Tehetséggondozó Tanári Ösztöndíjpályázat – Új lehetőségek a pedagógusok számára

Ismét megnyílt a lehetőség a pedagógusok előtt, hogy tehetséggondozó munkájukért erkölcsi és anyagi elismerést kapjanak.

Október 10-től újra benyújthatók a pályázatok a 2024-es „Köbüki” Tehetséggondozó Tanári Ösztöndíjra, amely a tehetséges diákok fejlesztésében aktívan részt vevő pedagógusok munkáját ismeri el. A pályázat célja, hogy támogatást nyújtson azon tanárok számára, akik elhivatottan dolgoznak a tehetséggondozás területén, legyen szó akár versenyfelkészítésről, szakkörök vezetéséről vagy mentorálásról. Az ösztöndíj összege havi nettó 75 000 Ft, amelyet 10 hónapon keresztül kaphatnak a nyertes pályázók. A jelentkezési határidő 2024. november 10.

Az ösztöndíj egyik tavalyi nyertese, dr. Koncz Gábor, a Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium igazgatója, az intézmény Minősített Tehetséggondozó Műhelyének programfelelőse, aki tehetséggondozó tevékenységéről, módszereiről és tapasztalatairól beszélt nekünk.

Milyen tehetséggondozó tevékenységeket folytat az iskolájában? Milyen eredményeket ért el eddig a tehetséggondozás területén?

Iskolánk egyike Magyarország 50 Minősített Tehetséggondozó Műhelyének, ahol biológiát oktatok emelt szinten. Különös figyelemmel fordulok a hátrányos helyzetű tanulók felé, több Arany János Tehetséggondozó Programban tanuló diákkal nyertem hazai és nemzetközi versenyt is. Az iskola Öveges Laborjának egyik alapítójaként a természettudományos érzékenyítést tartom fő feladatomnak. Több középiskolás munkafüzetet írtam, és részt vettem az új biológia tankönyvek lektorálásában is. A Magyar Tudományos Akadémia pályázatának keretében pedig természettudományos kísérleteket és feladatokat fejlesztek kollégáimmal, elsősorban alsó tagozatos diákok számára.

Mire a legbüszkébb tehetséggondozó pedagógusként?

Kiemelten fontosak azok a sikereim, amiket hátrányos helyzetű vagy éppen állami gondozott tanulókkal értem el és sikerült őket orvosi egyetemre juttatni. Emellett rendkívül büszke vagyok a kutatótanári tevékenységemre, amely során a diákokkal közösen végzünk kísérleteket, és ezek bemutatására nagy hangsúlyt fektetünk.
Különösen nagy büszkeséggel tölt el, hogy Veres Bence nemzetközi aranyérmet szerzett az International Conference of Young Scientists – Life Sciences előadás szekciójában, valamint első helyezést ért el a Tudományos Diákkörök XXIII. Kárpát-medencei Konferenciájának döntőjében. Kristóf Balázs tanítványom szintén kimagasló teljesítményt nyújtott, hiszen országos első helyezést ért el a Stockholmi Ifjúsági Víz Díj versenyen és hazánkat képviselte a nemzetközi döntőben. Kosztyi Judit pedig a XII. KUTDIÁK Tudományos Hétvége Poszterversenyén lett első helyezett. Büszke vagyok rájuk, hogy ilyen szép eredményeket értek el.

Milyen módszerekkel dolgozik, amelyek különösen hatékonynak bizonyultak a tehetséggondozásban?

Pedagógiai tevékenységem elsősorban a felfedeztető oktatás és az élménypedagógia köré szerveződik. Tudatosan építek a természettudományok alapját képező jelenségekre, a probléma és projekt alapú oktatás híve vagyok. Az óráimra járó diákok csillogó szeme és érdeklődése visszaigazolja számomra, hogy mind az egyéni, mind a kiscsoportos tehetséggondozás elérte a célomat. Az elmélyültek kísérleteznek, a kommunikatívabbak előadnak, a lényeg az önálló tevékenysége ösztönzés és a kommunikációs, valamint társas kapcsolatok fejlesztése. A fiatalokat elsősorban a siker motiválja, ezért nagy hangsúlyt fektetek a versenyfelkészítésekre. Az elért eredmények, versenydíjak és a felvételi többletpontok mind erősítik bennük a belső motivációt.

Hogyan hat a tehetséggondozás az iskolai közösségre?

A tehetséggondozó csoportok motiváló ereje óriási. A diákok szeretnének a korábbi évek sikeres versenyzőinek nyomdokaiba lépni, így egymást is ösztönzik a jobb eredmények elérésére. Ez a belső hajtóerő az alapja a tehetséggondozó munkánknak.

Mit javasolna kollégáinak a Köbüki ösztöndíj pályázatával kapcsolatban? Miért érdemes pályázni?

Az ösztöndíj az erkölcsi elismerés mellett anyagilag is elismeri azt a plusz tevékenységet, amit a versenyfelkészítés során végzünk a diákokkal. Az idei év eredményeivel újra fogok pályázni, hiszen különösen kiemelkedőek a Kutató Diákokkal elért nemzetközi sikereink.

A Köbüki Tehetséggondozó Tanári Ösztöndíj tehát nemcsak anyagi támogatást jelent, hanem erkölcsi elismerést is azoknak a pedagógusoknak, akik a tehetségek kibontakozásáért dolgoznak. Dr. Koncz Gábor példája jól mutatja, hogy a tehetséggondozás nemcsak a diákok számára ad kivételes lehetőségeket, hanem az egész iskolai közösségre pozitív hatással van.

Aktuális hírek