Adó 1%
Logó
2025.10.13.

„Bármit szeretnél, mi abban támogatunk” – Négy pedagógus a Köbüki ösztöndíjról és a tatai Eötvös József Gimnázium tehetséggondozó munkájáról

A Köbüki Tehetséggondozó Tanári Ösztöndíj nemcsak erkölcsi, hanem kézzelfogható szakmai és anyagi elismerést is jelent azoknak a pedagógusoknak, akik diákjaik mellett plusz időt és energiát fektetnek a tehetséggondozásba. Az egyik Minősített Tehetséggondozó Műhelyünkben, a tatai Eötvös József Gimnázium és Kollégiumban több pedagógus is sikerrel pályázott az ösztöndíjra – velük beszélgettünk az iskolai hagyományokról, a diákok eredményeiről és arról, miért fontos számukra ez a támogatás.

Milyen hagyománya van a tehetséggondozásnak az iskolában?

Barsi Éva, igazgató: Az Eötvös 260 éves múltra tekint vissza, és kezdettől fogva elkötelezett a tehetségek fejlesztése mellett. Minősített Tehetséggondozó Műhelyként a diákjaink számára széles lehetőséget kínálunk – a matematika, a természettudományok, a nyelvek, a humán tárgyak és a sport területén egyaránt.

Hogyan élte meg, hogy több kollégája is Köbüki-ösztöndíjas lett?

Barsi Éva: Óriási öröm volt számomra. Ez az elismerés visszajelzés arról, hogy a pedagógusaink munkáját értékelik és megbecsülik. Egyúttal hatalmas motiváció is mindannyiunknak, hogy folytassuk ezt a munkát.

Hogyan fér bele a tehetséggondozás a mindennapokba a tananyag mellett?

Krisztin-Németh Andrea, matematika szakos tanár: Nem könnyű, hiszen egyre nehezebb közös időt találni a diákokkal, ezért többnyire órák után dolgozunk együtt. A Köbüki ösztöndíj ebben óriási segítség, mert megerősít abban, hogy a tehetségek gondozása és felkarolása valódi érték, és az ország is fontosnak tartja ezt a munkát.

Hogyan zajlik a tehetséggondozás az Eötvösben?

Szeidemann Ákos, fizika–kémia szakos tanár: A természettudományos tárgyaknál az óraszámok alacsonyak, ezért a szakkörök és az egyéni foglalkozások különösen fontosak. Legtöbbet fizikából dolgozom a diákokkal, ahol a kísérletezés, a problémamegoldás és a közös felfedezés adja a motivációt.

Major-Rochlitz Ágnes, igazgatóhelyettes, a Minősített Tehetséggondozó Műhely programfelelőse: Az iskolában az a szemléletünk, hogy bármit szeretnél, mi abban támogatunk. Itt mindenki megtalálhatja a saját útját, mi pedig segítünk, hogy kibontakozhasson.

Krisztin-Németh Andrea: Szerencsés helyzetben vagyunk, mert van matematika tagozatunk, ami erős alapot ad. Emellett szakköröket, versenyfelkészítőket és pályaorientációs programokat is szervezünk. A célunk, hogy erősítsük a diákok belső motivációját és megtalálják az örömöt a tanulásban.

Mire a legbüszkébb?

Szeidemann Ákos: Büszke vagyok a tanítványaim nemzetközi és hazai versenyeredményeire, de talán még inkább azokra a közös tudományos munkákra, amelyek publikációkban is megjelentek. Ezek igazi csapatmunkák voltak, ahol a diákok is megtapasztalták a kutatás örömét.

Krisztin-Németh Andrea: Az OKTV döntős diákokra különösen büszkék vagyunk, de legalább ennyire szép eredmény, amikor tanítványaink az ELTE-n vagy más egyetemeken matematikát választanak. Ez igazolja a munkánk értelmét.

Hogyan találkozott a Köbüki ösztöndíj lehetőségével?

Szeidemann Ákos: Először az iskolában hallottam róla, majd szakmai beszélgetések során kollégáimtól is kaptam róla információt. Nagy lehetőségnek tartom, mert így több időt és figyelmet tudok szentelni a diákok egyéni fejlesztésére.

Mit tart a legnagyobb értéknek a Köbüki ösztöndíjban?

Major-Rochlitz Ágnes: Hiánypótló programnak tartom, mert nem projektekre vagy szakkörökre ad támogatást, hanem magukra a pedagógusokra. Elismeri azt a sok plusz munkát, amit a tanítás mellett, a diákok egyéni fejlődéséért végzünk.

A tatai Eötvös József Gimnázium és Kollégiumban a Köbüki ösztöndíj egyszerre elismerés és ösztönzés: visszaigazolása annak, hogy a diákokért végzett többletmunka értékes. A pedagógusok példája azt mutatja, hogy a tehetséggondozás nemcsak versenyeredményekben mérhető, hanem abban is, ha egy-egy fiatal megtalálja a saját útját – legyen az matematika, fizika, nyelvek, művészet vagy sport.

Aktuális hírek