„Eredményes évet zárunk a tehetséggondozásban” Interjú Nagy-Vargha Zsófiával
Idén 15 kategóriában mintegy 3,4 milliárd forintra lehetett pályázni a Nemzeti Tehetség Programban, amely évente több százezer fiatalt ér el. Ezzel Magyarország nemzetközi szinten is példát mutat a tehetséggondozás területén. Tavaly elindult a Program megújítása, idén megduplázták a Köbüki tehetséggondozó tanári ösztöndíjasok számát, több szakmai program megújult és születtek újak is 2024-ben. Egyebek mellett ezekről is kérdeztük Nagy-Vargha Zsófiát.
Hogyan találkoztál először a tehetséggondozás témájával? Volt személyes élményed ilyen programban diákként vagy más szerepben?
Éppen pár évvel a Nemzeti Tehetség Program 16 évvel ezelőtti indulása előtt tettem le az érettségi vizsgáimat Sopronban a Berzsenyi Dániel Evangélikus Gimnáziumban, német nemzetiségi tagozaton. Akkoriban a tehetséggondozás főként a tanárok elkötelezettségén és lelkesedésén múlt, tanulmányi versenyekre, szakkörökre járhattunk, de országos, rendszerszintű tehetséggondozó programok ilyen számban és formában nem léteztek. Arról nem is beszélve, hogy az online lehetőségek mekkora teret nyitottak ki mára ezen a területen is. Társadalmi szinten is egyre ismertebb és elismertebb a tehetséggondozás fogalma és olyan programok indultak az elmúlt szűk két évtizedben, amelyek korábban talán nem is voltak még csak elképzelhetőek sem. A tehetség azonosítástól kezdve az egyéni mentoráción, az online elérhető képzéseken, az egész kisiskolás kortól elérhető komoly, komplex tehetséggondozó programokon át, a különböző ösztöndíjakig, akár külföldi képzésekig, rengeteg lehetősége van ma egy fiatalnak. Pedagógus diplomám is van, de a tanárképzés során sem volt még igazán központi téma a tehetséggondozás. Mindhárom gyermekemnél óvodás koruk óta aktív tagja vagyok a szülői munkaközösségeknek, így belelátok a helyi tehetséggondozás működésébe is, vagyis szülőként is közelről tapasztalom az elmúlt évek pozitív változásait.
Hogyan befolyásolták személyes tapasztalataid azt a meggyőződésedet, hogy a tehetséggondozás közösségek fejlődéséhez vezet?
A mai fiatalok életében az okoseszközök és a közösségi média paradox helyzetet teremtenek: bár a technológiának köszönhetően pillanatok alatt kapcsolódhatnak egymáshoz, sokan mégis magányosnak érzik magukat. Az információs túlterheltség és az állandó ingerek pedig komoly hatással vannak a mentális egészségükre. Ez szerintem a mai kor legnagyobb kihívása. A legjobb prevenció a közösség. Minél több kapcsolódási pontot kell biztosítani nekik. Ha csak a tehetséggondozást nézzük, ezen a területen hatalmas előny, hogy közös érdeklődési kör hozhatja össze a fiatalokat. A legtöbb saját gondozásban lévő tehetséggondozó programjainkban van alumni közösség is, amelyikben nincs, ott pedig szeretnénk kiépíteni azt. Közeli élményem a Talentum Hungaricum zenei és táncművészeti tehetséggondozó programunk elindítása, ami egy kétnapos „ottalvós” táborozással kezdődik. Öröm volt látni, hogy a többedik alkalommal részt vevő fiatalokból és az újonnan bejövőkből hogyan kovácsolódik óráról órára a zenén keresztül közösség. Ha pedig a másik oldalról, vagyis a befogadó oldaláról nézzük a kérdést, a tehetségeink sikere közös nemzeti ügyünk, az egész nemzet sikere. Minek lehetne nagyobb közösségépítő ereje, mint amikor a magyaroknak szurkolunk közösen egy sporteseményen, vagy amikor együtt ünnepeljük sikereiket nagy nemzetközi tudományos versenyeken vagy éppen a Nobel-díj átadásakor.
Szerinted miért kiemelten fontos Magyarország számára a tehetséggondozás ügyének támogatása?
Magyarország nem bővelkedik a természeti erőforrásokban, viszont tehetségekben igen gazdag. Ezért létfontosságú, hogy támogassuk tehetségeink kibontakozását, az azonosítástól kezdve egészen addig, amíg tudásuk a gyakorlatban, azaz a piacon is hasznosul. Végig kell kísérnünk a tehetséget az útján. Ennek fontosságát mutatja a Nemzeti Tehetség Program egyre növekvő támogatottsága is. A Program finanszírozásának ugyanis az egyik erős lába a személyi jövedelemadó 1%-ának felajánlásaiból befolyt összeg. Az idei évben rekordot döntöttünk, 2,5 milliárd forint érkezett, több, mint 270 ezer felajánlótól, akik úgy gondolták, hogy érdemes a tehetségeinkbe fektetni. Ez a szám azt mutatja, hogy széles körű társadalmi egyetértés van abban, hogy a tehetségek támogatása közös ügyünk. Ezt az összeget egészíti ki a központi költségvetésből Magyarország Kormánya minden évben. Azt szoktuk mondani, hogy ez nem is kiadás, hanem sokkal inkább befektetés a közös jövőnkbe. Magyarország a szellemi teljesítményének köszönhetően hatalmas sikereket tudott elérni. Azt tartják rólunk, hogy mi vagyunk azok, akik az emberek mögött megyünk be a forgóajtón, de előttük jövünk ki. Persze nem elég az ösztönös tehetség. Míg korábban úgy tartották, hogy a tehetséget nem kell támogatni, mert az úgyis utat tör magának, ma már szerencsére minden szakember tudja, hogy ez messze nem igaz. A tehetségeket igenis támogatni kell lehetőség szerint több ponton is. A magyar fiatalok pedig számíthatnak erre a támogatásra.
Hogyan lehet megszólítani azokat a fiatalokat, akik nem biztosak saját tehetségükben?
Talán az az egyik legfontosabb szerepe a tehetséggondozással foglalkozó szakembereknek, hogy segítsék a fiatalokat abban, hogy felismerjék saját értékeiket. A Nemzeti Tehetség Programban az idei évtől újból elérhetővé váltak a tehetségazonosító méréseink. Az ötödik osztályosok számára újraindított orientációs mérés nagyon népszerű: csaknem 100 iskolában valósult meg, és segítségével a diákok jobban megismerhették saját képességeiket, készségeiket, érdeklődési körüket. Ezen kívül évek óta támogatjuk az Oktatási Hivatal matematikai tehetségeket kereső, MaTalent mérését is. De a Nemzeti Tehetség Programon kívül is szerencsére ma már elérhetőek olyan komplex pályaorientációs programok, amelyek az önismeretet helyezik előtérbe.
Van esély arra, hogy az orientációs mérés országos szintűvé váljon?
Az orientációs mérés hatalmas előrelépés lehet a tehetséggondozásban. Nagyon fontos ugyanis az, hogyha beazonosítottuk a tehetséget, akkor lássuk azt is, hogy hol és milyen ponton van támogatásra szüksége. Ezek a mérések nem tantárgy-specifikus tehetségeket mutatnak ki, hanem az egyéni orientációkat azonosítják. Erőssége, hogy kiegészül a tanári visszajelzéssel is, sőt azokra a pontokra is rámutat, amiket esetleg fejleszteni érdemes annak érdekében, hogy a tehetség kibontakozásának tényleg ne legyen semmi akadálya. A pilot projekt eredményességét alátámasztja az is, hogy csaknem 2400 tanuló bevonásával 294 tudományos tehetségígéret azonosítása valósult meg. Ezért is célunk a program fokozatos, országosan is elérhetővé tétele, hogy a lehető legtöbb tehetséget meg tudjuk találni.
Ezek mellett fontos a támogató környezet is…
A legfontosabb! Karikó Katalin, Nobel-díjas kutatónk maga is elmondta többször, hogy a sok kudarc és visszautasítás ellenére voltak kulcsfontosságú emberek az életében – szülők, pedagógusok, mentorok –, akik elindították azon az úton, ami végül a Nobel-díjhoz vezetett. Bár ezt akkor még senki sem tudhatta, a támogatásuk meghatározó volt. Éppen ezért kulcsfontosságú, hogy a pedagógusok számára elérhetőek legyenek olyan továbbképzések, amelyek segítik őket a tehetségek felismerésében és fejlesztésében. A Nemzeti Tehetség Program keretében ezek a képzések ingyenesen hozzáférhetők.
Említetted az adatalapú működést. A gyakorlatban, hogy kell elképzelni ennek a megvalósítását?
A Nemzeti Tehetség Program átalakításába 2023-ban kezdtünk bele. Egységes pályázati űrlapokat hoztunk létre, ez azt jelenti, hogy egyrészt összehasonlíthatóvá váltak a programok, másrészt részletes adatokat nyerünk arról, milyen tehetségterületeken és programokkal pályáznak leggyakrabban. Ez lehetővé teszi, hogy az egyes pályázatok hatékonyságát és az igényeket objektíven értékeljük, és ezek alapján formáljuk a következő évek kiírásait, például az ország különböző régióinak szükségleteit figyelembe véve. Az adat alapú működésnek egyik nagyon fontos eleme az online elérhető tehetségtérkép, ami hatalmas előrelépés az információátadásban. Ez a Nemzeti Tehetség Program honlapján megtalálható kereshető adatbázis, ahol földrajzi és tehetségterület alapján rá lehet keresni arra, hogy milyen korosztálynak, milyen programot talál az adott szülő, pedagógus, vagy maga a tehetséges diák, ugyanakkor megtalálhatóak rajta az országosan elérhető ösztöndíjak is. Most azon dolgozunk, hogy minden Magyarországon elérhető, releváns és fontos tehetséggondozó program ezen a térképen megjelenjen.
Hogyan értékeled a Nemzeti Tehetség Program idei legfontosabb eredményeit?
2024-ben is rendkívül népszerűek voltak a Nemzeti Tehetség Program pályázatai, eredményes évet zártunk. Idén 15 kategóriában mintegy 3,4 milliárd forintra pályázhattak az érdeklődők. A kiírások népszerűségét jól mutatja, hogy több mint 2 ezer pályázat érkezett, összesen csaknem 6 milliárd forint támogatási igénnyel. Számunkra ez fontos visszajelzés, mert azt mutatja, hogy az állami és civil szervezetek, valamint a hazai és határon túli tehetséges fiatalok is jól ismerik a Programot, szívesen pályáznak. Idén összesen 784 projektet tudtunk támogatni. A Köbüki tehetséggondozó tanári ösztöndíjra 2 ezer szakember nyújtotta be a pályázatát, így várhatóan – az elbírálásokat követően- jelentősen növeltük az ösztöndíjas pedagógusok számát az előző évhez képest. Emellett a Minősített Tehetséggondozó Műhely címet idén további 7 intézmény kapta meg, ezzel az országos hálózatunk már 50 tagúra bővült.
Hol tart most a Nemzeti Tehetség Program 2023-ban megkezdett átalakításának folyamata?
Tavaly annak érdekében kezdtük meg az átalakításhoz kapcsolódó hatalmas munkát, hogy a Program reagálni tudjon a 21. század kihívásaira, és olyan lehetőségeket kínáljon a tehetségeknek, amelyek segítik őket sikeressé válni ebben az új korszakban. Másrészt felismertük azt is, hogy Magyarország nem engedheti meg magának, hogy egyetlen tehetséget is elveszítsen, ezért az általunk támogatott programokhoz szélesebb hozzáférést szerettünk volna biztosítani. A hívószavak egyértelműen a tehetségazonosítás és a hozzáférhetőség voltak. Az átalakítás részeként bevezettük az adatalapú működést, megújítottuk az arculatot és a honlapot, létrehoztuk a Tehetségtérképet, és bevezettük az orientációs méréseket. Emellett kiemelten támogattuk az MTMI-területeket (matematika, természettudományok, műszaki és informatikai), fejlesztettük a tehetséggondozó intézményhálózatot, és elindítottuk a Köbüki tehetséggondozó tanári ösztöndíjat. Jelenleg az egyes intézkedések finomhangolását végezzük.
Melyik projekt illeszkedik legjobban a Program célkitűzéseihez?
A 2024-es év újdonsága volt a „STEM Akadémia” pályázatunk, amelyre felsőoktatási intézmények pályázhattak. A kiírás már illeszkedik abba a koncepcióba, amelyet az MTMI-területeken tehetséges fiatalok támogatásával kapcsolatban megfogalmaztunk. Szeretnénk, ha növekedne azoknak a száma, akik ezeken a területeken kezdik meg felsőfokú tanulmányaikat. Az idei évben hat olyan egyetemi program indul, amelyek célja, hogy komplex tehetséggondozó programot valósítsanak meg 11. évfolyamos diákok számára. Kíváncsian várjuk az eredményeket.
Vannak kiemelkedő projektek, amelyek külön figyelmet érdemelnek?
A Nemzeti Tehetség Program sokszínűsége miatt nehéz egyetlen projektet kiemelni. Minden átfogó stratégiában vannak azonban úgynevezett zászlóshajó-projektek, amelyeket esetünkben a Nemzeti Tehetség Központ koordinálásával valósítunk meg. A Talentum Hungaricum program például a zene és táncművészet területén tehetséges fiatalokat támogatja, itt átfogó szakmai támogatást, fellépési lehetőséget kaphatnak az ösztöndíjasok. A résztvevők tehetségét Európa is megcsodálhatta az idén októberben, Brüsszelben rendezett tehetségkonferencián. Egy másik figyelemre méltó projekt, a START programcsalád vállalkozó kedvű fiataloknak nyújt szakmai és anyagi támogatást. A START Ideathon célcsoportját elsősorban a középiskolás diákok jelentik, a START program pedig a vállalkozás indítását tervező fiatal felnőtteknek szól. Sokan talán nem is tudják, hogy számos tanulmányi verseny megrendezését, szakkollégiumok vagy éppen az Országos Tudományos Diákköri Konferencia működését is a Nemzeti Tehetség Program támogatja. Van többféle ösztöndíjunk is, amelyek segítenek abban, hogy a fiatalok közelebb kerüljenek álmaik eléréséhez. Fontos kiemelni, hogy törekszünk arra is, hogy a támogatások a határon túli tehetséges magyar fiatalokat is elérjék.
Hogyan látod a Nemzeti Tehetség Program és a hazai tehetséggondozás jövőjét?
A Nemzeti Tehetség Program az elmúlt 16 év során több mint 20 ezer projektet támogatott, és összesen 40 milliárd forint támogatást biztosított. Bár komoly eredményeket értünk el, a tehetséggondozás sikere a folyamatos korszerűsítéstől függ. A gazdasági és technológiai változásokhoz igazodva a rendszer folyamatos fejlesztésére van szükség. A 2023-ban indított átalakításokkal erre a kihívásra reagáltunk, de kulcsfontosságú, hogy megőrizzük a lendületet és a társadalmi támogatottságot. Meggyőződésem, hogy a Nemzeti Tehetség Program a hazai tehetséggondozás meghatározó pillére marad, és továbbra is támogatja a tehetségeket határon innen és túl.
Elmondható, hogy helyettes államtitkárként a megújítás volt a fő célkitűzésed?
A Nemzeti Tehetség Program csodálatos projekt, az erősségeit megtartva kezdtünk bele két évvel ezelőtt a megújításába, amire tényleg nagyon büszke vagyok. Minisztériumunk és a Nemzeti Tehetség Központ kollégái rengeteg energiát tettek ebbe a projektbe. Az adatalapú működés alapjait megteremtettük, új alapokra helyeztük a kommunikációt is. Egybeolvasztottunk 13 weblapot, a megújult oldal egy lendületes, fiatalos, modern arculatot kapott és működik az említett tehetségtérkép is. A szakmai programjaink megújultak, sőt újakat is tudtunk indítani. Mindez rengeteg munkával járt, de számunkra ez nem teher, hanem sokkal inkább befektetés a közös jövőnkbe.