Interjú a tavalyi Köbüki ösztöndíjas Volter Etelkával, a Ceglédi Kossuth Lajos Gimnázium matematika-fizika szakos pedagógusával
Az ösztöndíj egyik tavalyi nyertese, Volter Etelka, a Ceglédi Kossuth Lajos Gimnázium matematika-fizika szakos tanára, az intézmény Minősített Tehetséggondozó Műhelyének programfelelőse, aki tehetséggondozó tevékenységéről, módszereiről és tapasztalatairól beszélt nekünk.
Milyen tehetséggondozó tevékenységeket folytat az iskolájában? Milyen eredményeket ért el eddig a tehetséggondozás területén?
Már pályám kezdetétől, harmincnyolc éve, folyamatosan foglalkozom tehetséges diákokkal. Kezdetben elsősorban a versenyekre való felkészítésre koncentráltam, de mára a tehetséggondozás nem csupán külön tevékenységként van jelen, hanem a tanórák szerves része is. Emellett természetesen vannak tanórán kívüli programok is. A mentorképzés során megszerzett ismereteimet folyamatosan alkalmazom, és igyekszem komplex módon fejleszteni a diákok különböző képességeit, figyelve a gyengébb területeikre is. Emellett különös hangsúlyt fektetek a kommunikációs készségek fejlesztésére és a tanulási módszerek megismerésére. Rendszeresen szervezek játékos tanulási programokat, például szabadtéri matekszakkört, ahol sportolás és bográcsozás is szerepet kap. Emellett lehetőséget biztosítok diákjaimnak, hogy más tehetséggondozó intézmények programjain is részt vegyenek, vagy külső előadókkal bővítsék látókörüket. Az elmúlt években nemcsak a saját szakterületemen, hanem különböző innovációs programokban és versenyeken való részvételhez is hozzásegítettem diákjaimat. Számos szaktárgyi versenyen szerepeltek megyei és országos döntőseim, legkiemelkedőbb eredményünk egy Arany Dániel verseny II. helyezés volt. Innovációs versenyeken is sikerrel szerepeltünk, két különdíjat és egy Start Ideathon verseny Demo Day részvételt is elértünk. Az utóbbi három évben a Minősített Tehetséggondozó Műhely programjának programfelelőseként az iskola tehetséggondozási programjait is felügyelem.
Mire a legbüszkébb, mint tehetséggondozó pedagógus? Van-e olyan egyéni vagy csoportos siker, amely különösen kiemelkedő a karrierje során?
Nagyon büszke vagyok minden diákomra, aki akár csak az első fordulóból továbbjutott, de különösen azokra, akik országos szinten is eredményesen szerepeltek, például az Arany Dániel és a Varga Tamás versenyeken. Külön öröm számomra, hogy a megyei matematikaversenyeken is rendszeresen vannak helyezetteim. Az egyik legnagyobb büszkeségem azonban a diákjaim abszolút kategória győzelme a Szolnoki POK által szervezett versenyen, ahol kétszer is megelőzték a speciális matematika tagozatosokat. Az egyik korábbi sikerem egy saját fejlesztésű verseny, a Béka Matek, amit egy intenzív matematika csoportommal közösen alkottunk meg. Ez a verseny Brüsszelbe, a II. Scientix Konferenciára is eljutott, és már több iskolában bemutató órát tartottam vele.
Tervez idén pályázni a Köbüki Tehetséggondozó Tanári Ösztöndíjra? Ha igen, miért, mely eredménnyel?
Igen, tervezem benyújtani a pályázatomat. Azt gondolom, ez egy nagyon jó elismerés a tehetséggondozó munkáért, hiszen gyakran láthatatlan munka folyik a háttérben. Az ösztöndíj egy kiváló lehetőség arra, hogy ezt a munkát anyagilag is támogassák, hiszen az elért eredmények nem mindig kézzelfoghatóak. A tehetséggondozás kicsit olyan, mint az olimpia; nyolcadik helyezésben lehet, hogy ugyanannyi munka van, mint az aranyban. Ez pedig nem mindig látható kifelé, nem mindig kézzelfogható, gyakran ezért nem is kap a felkészítő pedagógus elismerést. Az eredmény nem mindig a helyezésekben mérhető. Az ösztöndíj segítségével a tanároknak több lehetősége nyílik arra, hogy tehetséges diákokkal foglalkozzanak.
Milyen tehetséggondozó módszereket alkalmaz, amelyek különösen hatékonynak bizonyultak? Használ-e valamilyen speciális pedagógiai eszközt, ami segíti a tehetséges diákok fejlődését?
Egyéni és csoportos tehetséggondozást is folytatok, de különösen szeretem a csoportos módszereket, mivel ezek közösséget is építenek. Rendszeresen hívok előadókat egyetemekről, visszahívom volt diákjaimat, hogy megosszák kutatási tapasztalataikat. Ezek az alkalmak óriási hatást gyakorolnak a diákok szemléletére, szélesítik a látókörüket, nem csupán a versenyekre készítenek fel. Részt veszünk más iskolák tehetséggondozó programjain, például a Berzsenyi Gimnázium matektáborában is képviseltük magunkat. Továbbképzésekre is rendszeresen járok, az ott tanultakat pedig beépítem az oktatásba. Számos játék, például a Dobble, a SET, vagy Dienes Zoltán játékai is fontos szerepet játszanak a tanításban. Minden évben megszervezem a Repülő Iskola tehetségfelmérő látogatását is, aminek köszönhetően az elmúlt két évben 4-4 tanuló vett részt a programban évfolyamonként.
Milyen tapasztalatai vannak a diákok motiválásával kapcsolatban a tehetséggondozás során? Hogyan segíti a diákokat abban, hogy elmélyítsék tudásukat és belső motivációjukat?
A sokszínű programok, érdekes feladatok és előadók önmagukban motiválják a diákokat. Van egy lelkes diákcsapatom, akik alig várják a következő eseményeket, például a szabadtéri matekszakkört. Ez a fajta érdeklődés és lelkesedés a legnagyobb visszaigazolás számomra, hiszen nem kell külön motiválni őket, ők maguk kérdezik, hogy lesz-e folytatás.
Milyen hatással van a tehetséggondozás az iskolai közösségre?
A csoportos tehetséggondozás rendkívül közösségépítő erővel bír. Jó látni, hogy a diákok elismerik egymás tudását, és az iskola közösségében „sikk jónak lenni”. Ez az egymás iránti elismerés erősíti a közösséget és motiválja őket a további fejlődésre.
Mit javasolna kollégáinak a Köbüki ösztöndíj pályázatával kapcsolatban? Miért érdemes pályázni?
Mindenkit biztatnék a pályázásra, akinek van olyan eredménye, amit a pályázat előír. Az ösztöndíj, az utólagos elismerés nemcsak anyagi támogatást jelent, hanem a tehetséggondozásba fektetett munka megbecsülését is. Ezáltal a kollégáknak több idejük marad a tehetséges diákokkal való foglalkozásra. Sokan már most is önként vállalják ezt a munkát, de mennyivel jobb, ha anyagi elismerés is jár érte.