Snétberger Program: Zenei tehetséggondozás roma és hátrányos helyzetű fiatalok számára
A program alapítója és művészeti igazgatója Snétberger Ferenc, Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas világhírű gitárművész mesélt arról, hogyan indult a program, milyen hatással van a résztvevőkre, és miért hisz abban, hogy a zene valódi változást hozhat az életükbe.
Milyen érzésekkel tekintett az idei őszi kurzus kezdetére?
Minden kurzust nagy izgalommal várok, így volt ez idén ősszel is, bár nagyon sok fellépésnek teszek eleget, de a programot tartom mindig az első helyen. Ezekre a kéthetes kurzusokra mindig alaposan felkészülök, hiszen az év során háromszor ismétlődik, aminek keretében a diákok fejlődését folyamatosan követni tudjuk. Nagy örömmel várom a tanítványokat, köztük az újakat is, hiszen mindig tartogatnak számomra meglepetéseket. Lenyűgöző látni, hogyan fejlődnek hónapról hónapra a visszatérő diákok, akik akár évek óta a program részesei, és akik az előző kurzus tapasztalataira építve érkeznek vissza hozzánk bemutatva fejlődésüket, segítve akár az új tanítványokat.
Idén több, mint harminc fiatal vesz részt a programban. Milyen változásokat észlelt az új generációban, és hogyan látja a résztvevők tehetségét, képességeit?
Bár az idei évben a diákok száma kicsit csökkent – részben az iskolai kötelezettségeik miatt –, mégis egy nagyon erős csapat gyűlt össze, összesen 32 fiatal. A legtöbben olyan háttérrel érkeznek, ahol a zene alapvető része az életüknek, gyakran családi hagyományokat folytatnak, így nekik nagy szerepet játszik a zene az életükben, és ezt hozzák magukkal otthonról. Ezért fontosnak tartjuk, hogy minden gyereket meghallgassunk, legyen az roma, folklorisztikus, vagy bármilyen más zenei stílussal érkező fiatal. Az ilyen gyermekeknek szervezünk castingokat, ahol pillanatok alatt eldől, hogy érdemes-e vele foglalkozni. Mindig keressük azt a „szikrát,” ami alapján látjuk, hogy érdemes velük hosszú távon foglalkozni, tüzet csiholni és segíteni kibontakoztatni a tehetségüket. Jelenleg a legfiatalabb tanítványunk 12 éves, míg a legidősebbek már a 18-22 éves korosztályból érkeznek.
A Snétberger Program személyre szabott képzést és mentori támogatást nyújt. Hogyan biztosítják, hogy minden diák a saját ütemében fejlődhessen?
A fejlődés mindig a gyerektől függ, ezért fontos, hogy mindenkit a saját érdeklődéséhez és szintjéhez igazítva segítsünk. A zenei világ rendkívül szerteágazó, és a célom, hogy a tanulók megismerjék ennek minél több oldalát. Fontos, hogy bevezessem őket más irányokba is, így rendszeresen játszom velük közösen, új stílusokat, hangszereket mutatok be, ami nagyban segíti a fejlődésüket és ami egy nagyon izgalmas folyamat. A mentorálás nagyon fontos, mert sok az olyan gyerek, akik nehéz körülmények közül jönnek, és velük igenis foglalkozni kell, mert a program jelenti számukra a kiugrási lehetőséget. A mentorok gyakran személyes kapcsolatot ápolnak a tanulókkal, látogatják őket otthon is, és figyelemmel kísérik a tanulmányaikat. Így tudjuk biztosítani, hogy a diákok minden területen megkapják a szükséges háttértámogatást.
Milyen tulajdonságok alapján választják ki a program oktatóit és mentorait? Milyen szerepet tölt be a tanári csapat a program sikerében?
Amikor az ő kiválasztásuk folyt, akkor olyan szakembereket kerestünk, akiknek van rutinjuk a tehetséggondozásban és ismerik a gyerekekhez vezető utakat. Ők már évek óta velünk vannak, mindannyian elkötelezett szakemberek. Jelenleg a csapatban tizennyolcan dolgoznak, akik mind a maguk területén elismert művészek és tanárok, gyakran találkozhat velük a közönség televízióban vagy koncerteken. Ez is nagy hatással van a diákokra, hiszen látják, hogy profi művészekkel dolgozhatnak együtt. Természetesen vannak időnként vendégtanárok is, akik helyettesítenek, ha a törzstanáraink éppen nem tudnak részt venni.
Milyen tantárgyakat tanulnak a diákok a kurzus alatt?
Az oktatás rendkívül széles körű: van klasszikus gitár, jazzgitár, jazz-improvizáció, klasszikus zene, zenekari gyakorlatok, zeneelmélet, ritmusgyakorlatok, vonósnégyes, trombita és egyéb hangszerek. A cél az, hogy már az elejétől csapatmunkára tanítsuk őket, hiszen egy zenekarban dolgozni teljesen más élmény, mint egyénileg játszani. Nagyon büszke vagyok azokra, akik mára már híres művészek lettek, például Farkas Zsolti jazz zongorista vagy Szajkó Adrián bőgős, valamint fiam, Snétberger Tóni, dobos zenész. Ők, mint a tanári gárda részei és reggeltől estig, megállás nélkül foglalkoznak a gyerekekkel.
A program közel 1,5 évtizedes története során sok fiatal kapott támogatást. Hogyan látja a program hosszú távú hatásait a résztvevők életében?
Megszámolni sem tudom, hány száz gyerek végzett már a kezünk alatt, akiknek 90 százalékuk zenei pályán maradt, vagy sikerült főiskolára, konzervatóriumba jutniuk. Nagyon örülök, hogy sok diák, miután elvégzi a tanulmányait, visszatér hozzánk tanítani, hiszen ez is célom volt: a jövő művész nemzedékének kinevelése és a tudás továbbadása. Hiszen ezek a diákok képesek olyan szintre jutni, ami nemcsak az ő életüket, hanem gyakran az egész családjuk jövőjét is megváltoztatja. Számomra a művészet gyerekkori álom volt, amelyért sok nehézséggel kellett megküzdenem. Mikor vidékről, Salgótarjánból ide feljöttem Budapestre a nulláról, nekem nem nagyon voltak lehetőségeim. Ezért érzem kötelességemnek, hogy lehetőséget biztosítsak azoknak, akik hasonló körülmények közül indulnak. Azt látom, hogy sok tehetséges fiatal van, de sokuknak nincs lehetőségük a kitörésre. Ezért dolgozom, hogy ezek a gyerekek megkapják azt a támogatást, ami nélkül talán elveszítenénk őket.
Melyek azok az értékek, amelyeket a legfontosabbnak tart a fiatal zenészek oktatásában?
Legfontosabb számomra, hogy a diákok megtanuljanak a hangszerükön jól játszani, hogy magas színvonalat érjenek el. Emberileg is fontos, hogy szerények maradjanak, hiszen a zenei világban rengeteg jó művész van. Ha bekerülnek egy zenekarba, akkor nemcsak a zenei képességeik, hanem az alázatuk is segíti őket abban, hogy helytálljanak.
Milyen tervei vannak a program jövőbeni fejlesztésével kapcsolatban?
A Snétberger Alapítvány budapesti stúdiója egy különleges eszköz a kezünkben: egy professzionálisan felszerelt stúdió, amely lehetőséget ad a diákok számára, hogy valódi zenei környezetben fejlődjenek. A következő évben szeretnénk ezt a stúdiót még intenzívebben használni, és felvételi lehetőségeket biztosítani a programunkban már előrehaladottabb szinten lévő fiatalok számára. Célunk, hogy ezekből a közös munkákból lemezfelvételek készüljenek, így a diákok nemcsak új tapasztalatokra tesznek szert, hanem bemutathatják tudásukat és elért eredményeiket egy szélesebb közönség számára is.
A személyes terveim között szerepel, hogy a koncertszezon után egy rövid pihenőt tartsak, majd a stúdiómunkálatokra összpontosítsak. Nagy örömömre szolgálna, ha ezekkel a tehetséges fiatalokkal közösen készíthetnénk el egy albumot, amely mind a program eredményeit, mind a fiatalok fejlődését hivatott bemutatni.
Mi lesz a következő lépés most a programnál?
A Snétberger Program következő lépései közé tartozik, hogy 2025 januárjától újra megnyitjuk a felvételi jelentkezést. Ezzel célunk, hogy minél több tehetséges, hátrányos helyzetű diák csatlakozhasson hozzánk, akik elkötelezettek a zenei pálya iránt. Szeretnénk bővíteni a programot, hogy még több fiatalnak biztosítsunk lehetőséget a szakmai fejlődésre, és a meglévő hallgatóink számára továbbra is magas színvonalú képzést nyújtsunk.
2025-ben lesz a Snétberger Program 15 éves jubileuma. Hogyan értékeli az elmúlt másfél évtizedet?
A tehetséggondozást Berlinben kezdtem el, majd annak mintájára Magyarországon folytattam e program keretén belül. Nem is gondoltam volna, hogy ekkorára nő majd, de most már nemzetközi szinten is elismert a munkánk.
Az évek során természetesen itt is akadtak kisebb nehézségek és kihívások, de egy ilyen hosszú távú programnál ez teljesen természetes. Ahogy már említettem, sok diáknak sikerült bejutnia neves zenei intézményekbe, többen diplomát is szereztek. Óriási öröm látni, hogy milyen pályát futnak be, és gyakran visszajelzést is kapunk tőlük – legyen az egy telefonhívás, egy koncert utáni üzenet, vagy akár személyesen, amikor gratulálnak és megosztják az élményeiket. Különösen szívmelengető érzés, amikor utcán, a villamoson állítanak meg, hogy elmondják, milyen hatással volt rájuk a program. Nagyon jó látni a gyerekeket a színpadon, boldogan és magabiztosan. Ez ad értelmet mindannak, amit az elmúlt 15 évben építettünk.
A jövőbeli tervek között szerepel a program bővítése, és új, külföldi együttműködések kiépítése, amelyek még szélesebb körben biztosítanák a magyarországi hátrányos helyzetű fiatal tehetségek számára az előrejutás lehetőségét.
Snétberger Ferenc számára a program nem csupán a zenei tehetségek gondozását jelenti, hanem egy olyan eszközt, amely segíthet a hátrányos helyzetű fiataloknak, hogy elinduljanak a zenei pályán, ezzel új kapukat nyitva számukra a társadalmi felemelkedés felé. A Snétberger Program hosszú távú sikerét és fenntarthatóságát nemcsak a diákok elért eredményei bizonyítják, hanem az a közösség is, amelyet az alapító álmai, pedagógiai alapelvei és az intézmény szellemisége tart egyben.