Tehetséggondozás az iskolában és otthon – Zsigó Zsolt és a tehetségek útja a sikerhez

Zsigó Zsolt a Nyíregyházi SzC Bánki Donát Műszaki Technikum és Kollégium matematika, fizika és informatika szakos tanára, a BánkiRobot Team vezetője, valamint a Digitális Közösségi Alkotóműhely szakmai irányítója több mint harminc éve formálja diákjai jövőjét, akik számos hazai és nemzetközi sikert értek el. Nemcsak tanítványai büszkélkedhetnek kimagasló eredményekkel, hanem fia, Zsigó Miklós is, aki a START Pro program tavalyi győztese volt. Idén két csapata is részt vesz a START Ideathon programban, miközben Köbüki ösztöndíjjal elismert pedagógusként újabb generációk sikeréért dolgozik.

Meséljen kérem, hogyan jött az életébe a tehetséggondozás iránti érdeklődése?
Középiskolai élményeim és pályafutásom elején szerzett tapasztalataim vezettek arra a felismerésre, hogy a vidéki diákok számára gyakran nehezebb hozzáférni a korszerű tudáshoz és fejlődési lehetőségekhez. Ezért kezdtem el tehetséggondozással foglalkozni. Kezdetben hagyományos fizika szakkört vezettem, de az évek során kialakult egy speciális munkamódszer, amely személyre szabott mentorálással segíti a diákok fejlődését. Az a célom, hogy tanulóim felfedezzék és kibontakoztathassák képességeiket, miközben valódi projektekben, valós problémák megoldásában vehetnek részt.
Mire a legbüszkébb eddigi pedagógusi pályafutása során?
Nagyon büszke vagyok arra, hogy diákjaim közül sokan mérnökökké, kutatókká, vezető tervezőkké vagy épp vállalkozókká váltak, és sikeres életpályát építettek. A személyre szabott mentorálás eredményeként számos díjat nyertünk az Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Versenyen, ahol diákjaim közül többen első, második és harmadik helyezést értek el. Fiam, Zsigó Miklós is kiemelkedő eredményeket ért el az Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Versenyen, és az EUCYS versenyen Szófiában különdíjat is kapott. Tavaly a Nemzeti Tehetség Központ START Pro programján elhozta a Wibrazz sportruházatba helyezhető kommunikációs eszközével az első helyezést. Kisebbik lányom, Dalma is saját projekten dolgozik, ez évben a Taiwan International Science Fair-en harmadik díjat nyert. Nemzetközi szinten is komoly eredményeket értünk el, tanítványaim sikerrel szerepeltek Törökországban, Tunéziában, Tajvanon és Peruban, ahol aranyérmeket és különböző díjakat hoztak haza. 2018 óta saját standdal veszünk részt a Makerfaire Róma innovációs seregszemlén.

Milyen módszereket alkalmaz a tehetségek felkutatásához és támogatásához?
Munkamódszerem három pillérét a személyre szabott tehetséggondozás, az általános iskolai mentorprogram, illetve a fiatalok vállalkozóvá válásának segítése képezi. A személyre szabott mentorálásnál a diákok egyéni képességeire és érdeklődési körére építve alakítunk ki tehetséggondozó programokat, amelyek segítik őket a pályaorientációban és a szakmai fejlődésben. Az általános iskolai mentorprogramban idősebb tanítványaim segítik a fiatalabb diákokat, irányítják kutatásaikat, fejlesztéseiket, és segítenek a pályaválasztásban. A vállalkozói készségek fejlesztésénél pedig a helyi cégekkel és innovációs műhelyekkel együttműködve segítjük a fiatalokat abban, hogy saját projektjeiket megvalósítsák és akár vállalkozásokká alakítsák.
Az egyik legfontosabb célom, hogy a diákok valós problémákra keressenek megoldásokat, és ezáltal fejlesszék kreativitásukat és innovációs készségeiket.

Mikor találkozott először a Köbüki tehetséggondozó tanári ösztöndíj programmal? Hogyan és mivel pályázott rá?
A Nemzeti Tehetség Program hírlevelében olvastam először a Köbüki tehetséggondozó tanári ösztöndíj programról. Pályázatomat a BánkiRobot Team tevékenységeire és az ott végzett mentorálási munkámra alapozva nyújtottam be. Kiemeltem azokat a hátránykompenzációs és akadálymentesítési fejlesztéseket, amelyeket diákjaimmal közösen valósítottunk meg, például a gyengénlátók háztartási eszközhasználatának segítésére vagy az ipari baromfitenyésztés automatizálására. A pályázatomban hangsúlyoztam, hogy munkánk során valós problémákra keresünk innovatív megoldásokat, és ösztönzöm a diákokat az aktív kutatásra és fejlesztésre. Az ösztöndíj lehetőséget adott arra, hogy tovább fejleszthessem ezt a szemléletet és még hatékonyabban támogassam a tanulókat.

Az idei START Ideathon programunkon 2 csapatot is képvisel, mint felkészítő pedagógus. Meséljen kérem róluk.
A két csapat közül, a Bánki HSE-vel már több versenyen, és kiállításon is részt vettünk. Az ötletük ebben a programban akár termékké és válhat, de bízunk benne, hogy legalább egy jól bemutatható MVP-ig (Minimum Viable Product) el tudnak jutni, azaz a leggyorsabban elkészíthető első üzemképes prototípusig. A csapat összetétele nagyon jó, szeretnek új dolgokat tanulni. A másik csapat a BánkiDuál, egy újonnan alakult csapat, aminek pár tagja már vett részt kisebb vetélkedőkön. Nagyon elszántak, és büszkék arra, hogy bejutottak a programba!

Mi az Ön tehetséggondozó tevékenységének a titka?
A titok talán abban rejlik, hogy minden diákkal egyénileg foglalkozom, figyelembe véve érdeklődési körét, erősségeit és gyengeségeit. A mentorálás során nemcsak szakmai ismereteket adok át, hanem a gondolkodásmódot, problémamegoldó képességet és önállóságot is fejlesztjük. A BánkiRobot programot is ennek szellemében hoztuk létre, amely egy nem formális tanulási környezet, ahol a diákok valódi kihívásokra keresnek megoldásokat. Ez a módszertan bizonyítottan hatékony, hiszen tanítványaim nemcsak versenyeket nyernek, hanem a való életben is sikeres szakemberekké válnak.
