Adó 1%
Logó
2024.09.17.

Új MTM cím, STEM fókusz: Tehetséggondozás a 21. századi kihívásokra

A Minősített Tehetséggondozó Műhelyek olyan tehetséggondozó mintaintézmények, amelyek a tanulók számára biztosított mentori tevékenységek mellett részt vesznek a helyi tehetségprogramok kidolgozásában, a tehetségszűrési-, azonosítási rendszerek bevezetésében és rendezvények szervezésében, lebonyolításában vesznek részt. Idén 7 új intézménnyel bővült az országot lefedő hálózat, melyek közül a Nyíregyházi Arany János Gimnázium, Általános Iskola és Kollégiumot kérdeztük, meséljen az iskola kiemelkedő tevékenységéről.

Miért fontos az MTM-cím elnyerése az intézmény számára? 

Az MTM-cím elnyerése új fejezetet nyit intézményünk életében. Ez a hivatalos elismerés a tehetséggondozó munkánk magas színvonalát bizonyítja, és növeli hírnevünket mind a szülők, mind a szakmai közösség körében. Motiváló hatással bír pedagógusaink és diákjaink számára, hogy még ambiciózusabb célokat tűzzenek ki, kihasználva a címhez kapcsolódó lehetőségeket, mint például pályázatok és együttműködések más MTM intézményekkel. Pedagógusaink közös projekteken dolgozhatnak, új módszereket, programokat ismerhetnek meg, amelyekkel még hatékonyabban tudják támogatni a tehetséges diákokat. Ezzel egy olyan közösség részévé válhatnak, ahol hasonló érdeklődésű társaikkal találkozhatnak, ami motiválhatja őket, hogy még többet tegyenek a képességeik fejlesztéséért.

Milyen terei vannak az intézményben a STEM tehetséggondozásnak?

A STEM mozaikszó által összefoglalt tudományágak, vagyis a természettudomány, technológia, mérnöki tudomány, és a matematika eszközigénye nagy. Ezekhez a területekhez modern informatikai terem áll rendelkezésünkre, ahol diákjaink programozhatnak, adatbázisokkal dolgozhatnak és szimulációkat futtathatnak. Sajnos fizikai és biológiai laborunk hiányzik, és a kémialaborunk is jelentős fejlesztésre szorul. Közösségi tereink, mint a felújított könyvtár és a tanulószobák, lehetőséget adnak a diákoknak az ötleteik megosztására és együttműködésre. Az iskola kertjében pedig természettudományos megfigyelések és kísérletek végezhetők. Ezen kívül online tanulási platformok segítik a diákokat az önálló tanulásban, ahol a tanulók hozzáférhetnek online tananyagokhoz, feladatokhoz és ahol chat szobákban kommunikálhatnak tanáraikkal és társaikkal. Az MTM program hozzájárul szakmai és anyagi támogatással is ahhoz, hogy megvalósítsuk a terveinket és iskolai eszköz fejlesztéseinket. 


Milyen eredményeket értek el ezen a területen?

Csak néhány kiemelkedő diákot emelnék ki, akik számos jelentős eredményt értek el. Szanics Sándor 2021-ben 4. helyezést ért el a Nemzetközi Kenguru Matematikaversenyen, majd a következő évben a 3. helyre lépett. Obsitos Miklós számos országos projektversenyt nyert meg, és a Herman Ottó Országos Természetismereti Versenyen 5. helyen végzett. A 2021/2022-es tanévben a 11.B osztály 3. helyezést ért el a Középiskolai Közlekedési Kupán, míg a 2022/2023-as tanévben Miklós a Dr. Árokszállásy Zoltán Biológiaversenyen ismét egy 5. helyezést zsebelt be.

Milyen a tanulók érdeklődése a nyolcosztályos gimnáziumban a természettudományos orientáció irányába?

A 2023/2024-es tanévben a diákok igényeihez igazodva emelt szintű matematikai, biológiai és kémiai fakultációkat, fizikából és földrajzból pedig középszintű fakultációt indítottunk, amelyekre kiemelkedő számú jelentkező volt. Az idei tanévben fizikából, digitális kultúrából és földrajzból középszintű fakultációk is elindultak, ahol rekordszámú diák vesz részt.

Milyen tendenciák figyelhetők meg a természettudományos orientációval kapcsolatban?

Az elmúlt tanévben 21 diákunk választotta a fizikát középszintű érettségi tantárgyként. Ilyen számú jelentkező ebből a tantárgyból évek óta nem volt. Biológiából emelt szinten hatan, kémiából pedig négyen érettségiztek, mely számok szintén magasnak mondhatóak az elmúlt évekkel összehasonlítva, különösen, ha figyelembe vesszük azt a tényt, hogy iskolánk alapvetően angol nyelv és testnevelés orientációjú.  

Hogyan fogalmazódott meg a „Tehetségműhely a Természettudományok Szerelmeseinek” igénye?

A program elindításának hátterében az a cél állt, hogy lépést tartsunk a kor kihívásaival. A fenntarthatóság és a klímaváltozás megoldásához szükséges természettudományos ismeretek biztosítása érdekében a tehetséges diákok számára olyan lehetőségeket kívánunk biztosítani, amelyek túllépnek a hagyományos tantermi oktatáson, hiszen a modern társadalomban egyre nagyobb a kereslet a STEM-területeken jártas szakemberek iránt. Szakmailag elkötelezett pedagógusaink saját kezdeményezésükre indították el a programot, melynek célja a diákok kreativitásának és problémamegoldó képességének fejlesztése.

Milyen problémákra kívántak választ adni a jó gyakorlattal?

Sok tehetséges diák nem találja meg a helyét a hagyományos oktatási keretek között, mert a tananyag túl lassú vagy túl egyszerű számukra. Ez legalább akkora probléma, mint az ellenkezője, amikor sok fiatal számára a természettudományok unalmasak és nehezen érthetőek. A tehetségműhellyel az intézmény lehetőséget teremt arra, hogy a tehetségesek kibontakoztathassák képességeiket, a közönyösek számára pedig vonzóbbá szerettük volna tenni ezeket a területeket. Igyekeztünk kielégíteni az egyéni tanulási igényeket úgy, hogy mindenki olyan feladatot kapott, amely valódi kihívást jelentett számára. Olyan 21. századi készségeket kívántunk fejleszteni, mint a kreatív gondolkodás, problémamegoldás és csapatmunka.

Milyen eredményeket remélnek?

Ezek az eredmények többféle szinten jelentkezhetnek, a diákoktól kezdve az intézményen át a társadalomig. A program célja, hogy a diákokban felkeltse és fenntartsa a természettudományok iránti érdeklődést és hogy a tudományokat izgalmas és releváns tevékenységként éljék meg. Mélyebb tudást szerezhessenek a választott tudományterületen, és olyan ismeretekhez juthassanak, amelyeket a hagyományos tanterv nem tud biztosítani számukra. A sikeres projektek növelhetik önbizalmukat, segíthetnek abban, hogy a tanulók felfedezzék érdeklődési körüket és megalapozzák jövőbeni pályaválasztásukat. Fontos célunk még a pedagógusok szakmai fejlődése is, hiszen az itt tanult módszereket, eszközöket a későbbiekben is kamatoztathatják az intézmény javára. A programnak fontos társadalmi célja is van, hogy a tudományt népszerűsítse, a jövő szakembereit képezze, akik képesek innovatívan és kreatívan reagálni a jövő komplex kihívásaira.

A felsőoktatásba történő jelentkezésnél növekedett-e az érdeklődés a STEM területeken oktató szakok irányába?

A műhely egy éve működik, de a kollégáink már régóta kínálnak extracurriculáris, azaz iskolán kívüli lehetőségeket. A legutóbbi érettségi eredmények is azt mutatják, hogy diákjaink kiemelkedő teljesítményt nyújtottak, hiszen több mint fele STEM területen folytatja tanulmányait.

Milyen lehetőségeket látnak az egyetemekkel vagy konkrétabban a Nyíregyházi Egyetemmel való együttműködés terén?

Az egyetem szakemberei, hallgatói értékes szakmai tapasztalatokkal rendelkeznek, amelyeket átadhatnak a diákoknak intenzív, élményalapú programok, előadások, workshopok keretében, ahol a diákok megismerkedhetnek a különböző tudományterületekkel és kutatási módszerekkel.

Mindkét fél számára hasznosak lehetnek a közös kutatási és fejlesztési projektek, együttes pályázatok: az egyetem intézményünkkel együttműködve nagyobb eséllyel pályázhat tehetséggondozó programok fejlesztését célzó projektekre, a diákok és az egyetemi hallgatók együtt dolgozhatnak közös kutatási projekteken, így szerezve értékes gyakorlati tapasztalatokat.  Az egyetemi hallgatók segíthetnek a diákoknak a feladatok megoldásában, a projektek kidolgozásában, illetve a továbbtanulási lehetőségek feltárásában. Az egyetemi oktatók hosszú távú mentori kapcsolatot építhetnek ki tehetséges diákokkal, támogatva őket pályafutásuk során.

Az egyetem rendelkezésre álló eszközei és infrastruktúrája lehetővé teszi, hogy a diákok magas színvonalú programokban vegyenek részt: a diákok az egyetemi laboratóriumokban végezhetnek kísérleteket, méréseket, amelyekre az iskolában nincs lehetőségük. Az egyetemen elérhető modern eszközök (például 3D nyomtatók, lézervágók) használatával a diákok innovatív projekteket valósíthatnak meg. A diákok az egyetemi könyvtárban hozzáférhetnek tudományos folyóiratokhoz, adatbázisokhoz, amelyek segíthetik őket a kutatómunkában.

A Nyíregyházi Egyetemmel való együttműködés erősítheti a régióban a tehetséggondozást, az ígéretes szakmai tehetségek nagyobb eséllyel választják városunk felsőoktatási intézményeit.

Fotók: Bodó Gábor

Aktuális hírek