A tehetség útja: egy évtized felsőoktatási tapasztalatai
A kiadvány három részre tagolódik. Az első rész empirikus kutatásokra és adatelemzésekre fókuszál, a második az intézményektől független vagy azokon átívelő tehetséggondozási kezdeményezéseket vizsgálja, míg a harmadik rész az egyes felsőoktatási intézmények saját tehetséggondozási gyakorlatait mutatja be.
A Nemzeti Tehetség Központ „A szakértelemtől a kiválóságig – tehetségstratégia a felsőoktatásban” című tanulmánya azt a célt tűzte ki, hogy átfogó képet adjon a magyar felsőoktatásban zajló tehetséggondozási tevékenységek szakmai és szakmapolitikai alapjairól. A tanulmány bemutatja, milyen stratégiák mentén épül fel az a komplex támogatási rendszer, amely keretet biztosít a tehetséggondozáshoz, valamint azt is, hogyan segítik az intézmények a tehetségáramlást a köznevelés és a szakképzés területéről a felsőoktatásba.
A tanulmány letöltése:
Sándor-Kovács Dóra Katalin – Kovács Mónika – Vargáné Orgován Vivien: A szakértelemtől a kiválóságig – tehetségstratégia a felsőoktatásban (kivonat a kötetből)
Az elemzés a kutatási eredményekre támaszkodva rávilágít a felsőoktatási tehetséggondozás kihívásaira és lehetőségeire, szempontokat nyújtva a hazai tehetségbázis tudatos alakításához. Ezzel elősegítheti a tehetségvesztés csökkentését és a fejlesztési irányok meghatározását. A tanulmány keretében részletesen elemzésre kerülnek azok a szakmai programok, amelyek hozzájárulnak a felsőoktatásban tanuló hallgatók tehetségének kibontakoztatásához, valamint a középfokú oktatásban részt vevő diákok tehetségének azonosításához és fejlesztéséhez.
A kutatási eredmények alapján a tanulmány bemutatja a hagyománnyal bíró szakkollégiumi és doktori programok mellett a felsőoktatásban releváns tehetséggondozó formákat, valamint a tudományos eredményeket és a piaci lehetőségeket szintetizáló inkubációs programokat, továbbá az élmény-felfedezésközpontú, tudományt népszerűsítő és pályaorientációs kezdeményezéseket is. A vizsgált programok nemcsak a tehetséges hallgatók szakmai fejlődését segítik, hanem a társadalmi hasznosulás szempontjából is kiemelkedőek.
A teljes tanulmánykötet az alábbi linken érhető el: Tehetséggondozás a felsőoktatásban