2018-06-12

Igyekszem a vers üzenetét átadni

Már az óvodában is nagyon szerettem meséket, verseket mondani a társaimnak, szóval ez valahol ott kezdődött el.

Mikor délutánonként kötelezően aludni kellett, előtte mindig én meséltem a többieknek. A mesemondás iránti szeretet a mai napig él bennem.

Talentum-díjat 2013-ban alapította az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelési oktatási államtitkársága és háttérintézménye, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, hogy ezzel is felhívja a figyelmet a tehetségügy fontosságára. A díjat, egy kisplasztikát, minden évben három kategóriában osztják ki, és azok a fiatalok kapják, akik a művészet, a sport és a tudomány területén nemzetközi szinten is kimagasló eredményt érnek el. 

2013-ban a díjat művészetkategóriában Kalányos Melinda, a Bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium tanulója kapta meg vers- és mesemondás terén nyújtott teljesítményéért

Kalányos Melinda 2012-ben az Örkény István prózamondó verseny regionális döntőjében különdíjat kapott, a Dankó Ilona szavalóversenyen első helyezett lett csakúgy, mint 2009-ben még a pálfai Vak Bottyán Általános Iskola tanulójaként a Quo vadis Domine? országos versmondó verseny regionális döntőjében, és a Tolnai Kistelepülések Mesemondó Versenyén.

- Tavaly elnyerted a fiatal tehetségeknek járó Talentum-díjat. Meglepetésként ért?

- Igen, váratlanul jött ez a díj, és nagyon örültem neki.

- A díjat vers- és mesemondásért kaptad. Ki vagy mi keltette fel a figyelmedet a mesemondás iránt?

- Édesanyám volt az első mesemondó, aki felkeltette az érdeklődésemet a mesék világa iránt. Főleg népmeséket és verseket hallottam tőle egészen kicsi koromtól kezdve. Óvodás koromban már kívülről fújtam a Nemzeti dalt.

- Mikor léptél először közönség elé?

- Versenyszerűen az általános iskola első osztályában, de az óvodában már kiscsoportos koromtól imádtam szerepelni egy-egy ünnepségen. Az első versenyemen Csukás István Sün Balázs című versével nagy sikert arattam.

- A meséket mindenki szereti. Szoktál mesét mondani saját és környezeted szórakoztatására is?

- Igen, már az óvodában is nagyon szerettem meséket, verseket mondani a társaimnak, szóval ez valahol ott kezdődött el. Mikor délutánonként kötelezően aludni kellett, előtte mindig én meséltem a többieknek. A mesemondás iránti szeretet még a mai napig él bennem.

- Melyik műfajt kedveled jobban: a mesemondást vagy a szavalást és miért?

- Mindkettőt nagyon szeretem, nekem a műfaj nem olyan fontos, a lényeg az, hogy  valamit közvetíthessek a közönségnek.

- Úgy tudom, indultál már táncversenyen is és rajzolni is szeretsz?

- A rajzolás tulajdonképpen nagyon messze áll tőlem, de valóban imádok táncolni, három évig jártam a pálfai Vándorok tánccsoportba, ahol modern táncot tanultunk, például rock and rollt, rumbát, hiphopot stb. Néhány éve sajnos abba kellett hagynom, mert nem fért már bele a szabadidőmbe, de ha most lenne rá lehetőségem, biztosan megint elkezdeném. (Kalányos Melinda Pálfai Csillag születik táncprodukciója itt nézhető meg.)

- Ezek szerint nem választottál még műfajt?
- Annyi bizonyos, hogy a szereplés a mindenem. Nagyon szeretek énekelni is. Két éve magánénekre járok a bonyhádi Bartók Béla Zeneiskolába Bartók Béla Alapfokú Művészetoktatási Intézmény.

- A családi háttér segíti a felkészülésedet és a fejlődésedet?

- Természetesen mindenben mellettem állnak és biztatnak. Szívesen veszik, ha bemutatom nekik a szavalatokat.

- Iskolád a Bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium Tehetségpont is. Miben érzed a segítségüket, tanulsz valakitől kifejezetten versmondást vagy színészetet?

- A gimnáziumunk Kiváló Akkreditált Tehetségpontként nagyon fontos feladatának tekinti a tehetséges diákok fejlesztését. Minden területen folyik tehetséggondozás, több szakkör, műhely is van a gimnáziumban és a kollégiumban. Nekem nagyon nagy segítségemre van a felkészítő tanárom, Kutnyánszkyné Bacskai Eszter, akitől nagyon sok mindent tanulok, és aki nélkül biztosan nem menne ilyen gördülékenyen a fejlődésem.

- Kapsz az iskolától kifejezetten gyakorlati támogatást is, például segítenek a versenyek kiválasztásában?

- Igen, mindig utánanézünk egy-egy versenynek, sőt, a tanárnő mindig segít a versek kiválasztásában is (Kalányos Melinda szavalata 2012-ben az « Úr Érkezése" szavalóversenyen itt nézhető meg.)

- Hogyan készülsz fel mondjuk, egy szavalóversenyre?

- Először az egyéniségemhez való verset választok, és kikérem a felkészítőm, és az osztálytársaim véleményét, hogy szerintük is illik-e hozzám. Nyilván megtanulom a szöveget, és ha már biztos a szövegtudásom, akkor igyekszem mindig az adott vers üzenetét átadni a közönségnek.

- Miként képzeled a jövődet?

- Nagyon szeretném, ha az ének, a tánc, a szavalás az életem része maradna. 

További híreink
Átadták a Matehetsz Tehetségházat
2020-09-05

Átadták az állami és civil együttműködéssel megvalósuló Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetség (Matehetsz) Tehetségházat, valamint stratégiai megállapodást írt alá az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) család- és ifjúságügyért felelős államtitkársága és a Matehetsz pénteken Budapesten.

Részletek
A legkiválóbb tehetségsegítőket tüntették ki, átadták a Tehetségbarát Önkormányzat díjakat is
2020-08-24

Összesen 64 díjat adtak át a tehetséggondozásban kiemelkedő munkát végző hazai és határon túli pedagógusok és tehetségsegítő szakemberek számára a „Bonis Bona – A Nemzet Tehetségeiért” díjátadó gálán. Az ünnepélyes díjátadót Miklósa Erika világhírű énekesnő előadása koronázta. A díjakat az Akvárium Klubban tartott rendezvényen adták át 57 szakembernek, 1 tehetséggondozó szervezetnek, illetve 6 önkormányzatnak.

Részletek
 „Kiváló versenyfelkészítő” díjakat adtak át a Nemzeti Tehetség Központban
2020-07-24

Átadták a „Kiváló versenyfelkészítő” díjakat, mellyel azokat a kiemelkedően eredményes pedagógusokat ismerik el, akik sikeresen támogatták diákjaikat az OKTV-n való szereplésben, illetve egyéb kiemelkedő teljesítmények elérésében. Idén a díjat 40 pedagógus vehette át a Nemzeti Tehetség Központban megrendezett ünnepségen.

Részletek